Zoek
Sluit dit zoekvak.

Ook mentaal gezondheid tijdens corona

De coronacrisis raakt ons allemaal en is een ingrijpende periode. Het kan op meerdere fronten stress kan opleveren, zoals bijvoorbeeld door werk, thuissituatie en gezondheidsklachten. Ook de zorg voor anderen vraagt in deze tijd veel zowel in het gezin als van zorgverleners. Hoe blijf je mentaal gezond in deze periode?

Verschillende organisaties geven hierover advies. Zoals bijvoorbeeld het Instituut voor Positieve Gezondheid  die een levenshouding biedt en praktische voorbeelden geeft. Maar ook Zorgvoorbeter.nl waar de adviezen van het Ministerie van Defensie kunnen worden gedownload. Onderstaand enkele tips om alvast ter harte te nemen.

1. Vertrouw op jezelf en anderen

Deze onzekere situatie doet een voortdurend beroep op iedereen om creatieve oplossingen te vinden voor zowel situaties binnen als buiten het eigen vakgebied. Vertrouw op jezelf om in deze situatie het juiste besluit te nemen al of niet in samenspraak met anderen. Moedig ook anderen aan om zelf de regie in handen te nemen. Zoals je met Positieve Gezondheid per definitie doet, geef mensen het vertrouwen dat ze kunnen varen op wat ze in huis hebben en dát te doen waar ze zelf nog invloed op hebben.

Goede zorg verlenen is teamwerk. Een hecht team beschermt tegen angst en onzekerheid. Onder bijzondere omstandigheden is het normaal en goed om terug te vallen op je kennis en vaardigheden en te geloven in de kracht van het team, zowel thuis als op het werk.

2. Ruimte voor emoties 

Tijdens het uitvoeren van de dagelijkse bezigheden ligt de focus vaak vooral op het geen fouten maken. Zodra er een mogelijkheid is om alleen of met elkaar stoom af te blazen moet dat ook gebeuren. Gevoelens van angst, verdriet, machteloosheid of boosheid zijn heel normaal vooral in deze periode. Neem de tijd om gevoelens de ruimte te geven, praat erover met anderen en herhaal helpende gedachten.

3. Eerste levensbehoeften

Zorg goed voor jezelf en slaap voldoende; zoveel mogelijk op vaste tijden. Houd vast aan ritme en structuur, eet gezond en drink voldoende. Zorg voor een goede persoonlijke hygiëne. Vermijd roken, alcohol en drugs. Dit alles helpt om jezelf gezond te houden, waardoor je beter voor anderen kunt zorgen.

4. Wij bieden informatie en hulp

Wilt u graag meer informatie over Positieve Gezondheid en hulp bij het omgaan met stress? Neem dan contact op met een Cretio Partner in de buurt. We helpen u graag!